Percepción de la inserción laboral y familiar de los estudiantes de tres carreras de negocios de la UANL
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga4.1-817Keywords:
educación Superior, empleo, organizaciones sociales, inserción socialAbstract
The objective of this research was to identify the students’ perception of 3 UANL majors, in Social Sciences area, all of them related to business, the issue was about the inclusion in the workplace and the family, A quantitative, descriptive and cross-sectional study, in which 135 students of ninth semester, in the survey with the following questions: What are your expectations to incorporate into the workplace? Do you consider that your studies are an investment to get an employment? Do you participate in social organizations? Do your studies improve your family relationships? The conclusions show a high percentage of who have a job, and a small percentage that will be hard to get a job. A high percentage considered their studies as an investment to get a job. They identify low participation on social organizations and a high agreement that their studies provide support to improve their family relationships.
Downloads
References
Blanco G., R. (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55140302 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2006.4.3.001
Carrillo Regalado, S., y Ríos Almodóvar, J. (2013). Trabajo y rendimiento escolar de los estudiantes universitarios, el caso de la Universidad de Guadalajara, México. Revista de la Educación Superior, 42(2) (166), 9-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/604/60428972001.pdf
Chiroleu, A. (2009). La inclusión en la educación superior como tema de la agenda de gobierno en América Latina. Una reflexión sobre las propuestas del CRES/2008. Universidades, 40, 19-28. Recuperado de http://www.re-dalyc.org/pdf/373/37313028003.pdf
Gasca-Pliego, E., y Olvera-García, J. C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 18(56), 37-58. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=10516855002
Guzmán, C. (2004). Los estudiantes frente a su trabajo. Un análisis en torno a la construcción del sentido del trabajo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(22), 747-767. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14002210.pdf
Navarrete, E. L. (2012). Jóvenes universitarios mexicanos ante el trabajo Revista Latinoamericana de Población, 6(10), 119-140. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3238/323828757006.pdf DOI: https://doi.org/10.31406/relap2012.v6.i1.n10.6
Oliveira, O. (2006) Jóvenes y precariedad laboral en México. Papeles de Población, 12(49), 37-73. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140574252006000300003
Paz-Rodríguez, F., Betanzos-Díaz, N.; Uribe-Barrera, N. (2014). Expectativas laborales y empleabilidad en enfermería y psicología. Aquichan, 14(1), 67-78. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/741/74130041007.pdf DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2014.14.1.6
Rodríguez, C. (2006) La vigencia de la educación como mecanismo de movilidad social en la sociedad del conocimiento. Revista Regional de Investigación Educativa, 3, 66-80.
Salas Durazo, I., y Murillo García, F. (2013). Los profesionistas universitarios y el mercado laboral mexicano: convergencias y asimetrías. Revista de la Educación Superior, 42(165), 63-81.Recuperado de http://www.redalyc.org/html/604/60428314004/
Salgado Vega, M. C. (2005). Empleo y transición profesional en México. Papeles de Población, 11(44), 255-285. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/112/11204411.pdf
Sen, A., y Kliksberg, B. (2007). Primero la gente: una Mirada desde la ética del desarrollo a los principales problemas del mundo globalizado. Barcelona: Deusto.
Simón, J. (2015). Las expectativas de búsqueda del primer empleo de universitarios con formación híbrida. El caso de una universidad pública mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(2), 33-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4436/443643897003.pdf DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2015.6.2.35
UNESCO, (2009). Tras la pista de una revolución académica: Informe sobre las tendencias actuales, para la Conferencia Mundial sobre Educación Superior organizada por la UNESCO en 2009, Resumen ejecutivo por Philip G. Altbach, Liz Reisberg y Laura E. Rumbley. Dsiponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001831/183168s.pdf
Vargas Jiménez, I. (2012). La perspectiva de género desde el estudiantado de práctica supervisada de la carrera de orientación en la Universidad Nacional (UNA). Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-16. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44723437007.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v12i2.10275
Vázquez Galicia, L. E. (2009). ¿Estudias y trabajas? Los estudiantes trabajadores de la Universidad Autónoma Me- tropolitana, Unidad Azcapotzalco. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 39(3-4), 121-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/270/27015078006.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.