Códigos QR en estudiantes de la carrera de Contador Público en nivel superior
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga4.1-850Keywords:
códigos QR, innovación, negocios, proceso enseñanza-aprendizaje, TICAbstract
It is known that organizations have been incorporating QR codes to support their processes. In education, it is integrated into the tea- ching-learning process, and business applies it to business proces- ses or strategies (e.g. marketing). This indicates the importance that a business school had in determining the knowledge and use that its students had of the QR codes both for their academic training and for their personal or professional use. The focus of the study was quantitative with a descriptive exploratory scope. A questionnai- re was applied to 149 students in the career of Public Accountant, which measures the knowledge and use of QR codes. It is conclu- ded that not all students were aware of what a QR code is and those who knew its use were more focused on personal use.
Downloads
References
Allueva Pinilla, A. I., & Alejandre Marco, J. L. (2017). Aportacio- nes de las tecnologías como eje en el nuevo paradigma educativo. Prensas Universitarias de Zaragoza.
Álvarez-Hornos, F. J., Izquierdo Sanchis, M., & Cháfer Ortega, A. (2014). QR codes implementation and evaluation in teaching laboratories of Chemical Engineering. @tic. Revista d’innovació Educativa, (13), 88-96. https://doi.org/10.7203/attic.13.3901
Arteaga Bustos, F. (2016). QR académico: una propuesta didáctica emergente con apropiación de la cultura juvenil. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Cono- cimiento, 13(2), 40-55.
Carbonell-Carrera, C., Saorín, J.L., Meier, C., Melián-Díaz, D., & De-la-Torre-Cantero, J. (2016). Tecnologías para la incorporación de objetos 3D en libros de papel y libros digitales. El Profesional de La Información, 25(4), 661670. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.16
Casanova Pastor, G., & Molina Jordá, J. M. (2013). Implementación de códigos QR en materiales docentes. XI Confe- rence on Research Networks in University Education 2013. Challenges for the Future in Higher Education: Teaching and Research to Achieve Academic Excellence. En http://web.ua.es/va/ice/jornadas-redes/documentos/ 2013-posters/335182.pdf
Castro Lemus, N., & Gómez García, I. (2016). Incorporación de los códigos QR en la Educación Física en Secundaria (Incorporating QR codes in Physical Education in Secondary). Retos, (29), 114-119.
Gómez Gonzalvo, F., Atienza Gago, R., & Mir Daud, M. (2015). A Bibliographic Review About Pedagogical Uses of QR Codes. @Tic. Revista D’Innovació Educativa, (15), 2938. https://doi.org/10.7203/attic.15.6803
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Izquierdo García, A. (2013). Móviles para el trabajo de calenta- miento en educación. Revista Digital de Educación Fí- sica, 23, 53-71.
Lens-FitzGerald, M. (2009). De Augmented Reality Hype Cycle. En https://www.marketingfacts.nl/berichten/20090428_ de_augmented_reality_hype_cycle
León-Moreno, J.A., & Caldera-Serrano, J. (2013). Códigos QR en las bibliotecas. Ciencias de La Información, 44(1), 22.
Manzano-Felipe, M. A., Pérez-García, C., & Fernández-Morales, M. I. (2016). Soporte vital básico: Efectividad de una intervención en adolescentes empleando el QR =Basic Life Support: Effectiveness of an intervention in adoles- cents using the QR. Revista Española de Comunicación En Salud (RECS), 7(2), 261-284.
Maqueira, J. M., & Bruque, S. (2012). Marketing 2.0. El nuevo marketing en la Web de las Redes Sociales. Alfaomega.
Monedero Morales, C. del R., Castro Higueras, A., & Luengo Benedicto, J. T. (2017). Videotutoriales y códigos QR: recursos TIC en laboratorios de Ciencias de la Comunicación audiovisual labs, 3, 137-145.
Román Graván, P., & Martín Gutiérrez, Á. (2014). Las redes socia- les como herramientas para la adquisición de compe- tencias en la universidad: los códigos QR a través de Facebook. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(2), 27-43.
Román Graván, P., & Méndez Rey, J. M. (2014). Experiencia de innovación educativa con curso MOOC: Los códigos qr aplicados a la enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 18(1), 113136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.