El vínculo de la personalidad y la Selección de Recursos Humanos en México: Caso Generación Z
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga4.1-855Keywords:
personalidad, Generación-Z, selección de personalAbstract
This article deals with an analysis related to the selection of per- sonnel; when considering the relevance of aspects such as persona- lity preferences in a generational stage. This is important because it affects the formation of values of individuals and their unique characteristics that act positively or negatively in labor relations, impacting on their corporate image and organizational culture. The main purpose of this research is to contribute to determine the per- sonality characteristics of Generation Z, since from there we can highlight the prototype behavior and attitudinal preferences of this generation, as well as propose to the organizations some ways of stimulation and motivation to get a better performance. A fieldwork was carried out applying a personality test to 269 students from the business area belonging to the Z Generation of a public university in the northern zone of Mexico.
Downloads
References
Aparicio, M. (2001). Evaluación de la Personalidad mediante el Modelo de Theodore Millon en el ámbito laboral. Memoria Presentada Para Optar Al Grado De Doctor. Facultad de Educación, Departamento de Psicología Diferencial y Psicología del Trabajo, Universidad Complutense de Madrid. 1-218. En: http://eprints.ucm. es/4512/1/T25306.pdf
Azzollini. (2013). Análisis de Validez y Confiabilidad de una Esca- la para la Evaluación de Estilos Decisorios Operativos. En https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/ viewFile/6795/7875
Ariño, A. (1997). Sociología de la cultura. La constitución simbó- lica de la sociedad. Barcelona, España: Ariel.
Atalaya, M. (2001). Nuevos Enfoques en Selección de Personal. Revista de Investigación en Psicología, Vol.4 No.2. 133- 144. En http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investi gacion_psicologia/v04_n2/pdf/a10v4n2.pdf.pdf
Ateca-Amestoy, V. (2009). El capital humano como determinante del consumo cultural. Estudios de Economía Aplicada, 27 (1), 87-110.
Barceinas, F., Alonso, J., Raymond, J. y Roig, J. (2001). Hipótesis de señalización frente a capital humano. Revista Economía Aplicada. Barcelona, tomado de: http://www. etla. fi /PURE/REA.pdf
Becker, G. (1983). El capital humano. Segunda Edición. Alianza Editorial, S.A. Madrid, España. 15-251.
Becker, G., Murphy, K. y Tamura, R. (1990) Human Capital, Ferti- lity, and Economic Growth. NBER working paper #3414, National Bureau of Economic Research. Cam- bridge. 1-18.
Blum, M. (1986). Psicología Industrial. Trillas. México.
Chiavenato, I. (2000). Administración de Recursos Humanos. Medellín. Mc Graw Hill. En http://www.ucipfg.com/ Repositorio/MAES/MAES-08/UNIDADES-APREN DIZAJE/Administracion%20de%20los%20recursos%20 humanos(%20lect%202)%20CHIAVENATO.pdf
Chirinos, N. (2009). Características generacionales y los valores. Su impacto en lo laboral. Observatorio Laboral Re- vista Venezolana, 2 (4), 133-153. En http://www.redalyc. org/pdf/2190/219016846007.pdf
Chulvi, V., & González-Cruz, M., & Mulet, E. (2015). Influencia de perfiles de personalidad lógicos y no estructurados en la elaboración de diseños creativos. Anales de Psico- logía, 31 (3), 1062-1068. En http://www.redalyc.org/ html/167/16741429033/
Cerezo, P. (2017). La Generación Z y la información. Los autén- ticos nativos digitales: ¿estamos preparados para la Generación Z? Revista de Estudios de Juventud. 95-109. En http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/ publicaciones/documentos_7._la_generacion_z_y_la_ informacion.pdf
College, M. (1993). The Utility of the Myers-Briggs Type Indicator. Review of Educational Research, 63(4), 467-488
Díaz-Monsalve, A. (2012). La formación cultural: una propuesta sobre cómo asumirla y estudiarla. Íkala. Medellín, Vol. 17. 223-229. En http://www.redalyc.org/pdf/2550/ 255025411001.pdf
Dill, K. (2015). 7 cosas que debes saber sobre la generación Z. Revista Forbes. Portada Capital Humano. En https:// www.forbes.com.mx/7-cosas-que-debes-saber- sobrela-generacion-z/
Dutra, M. (2017). Generación Z: entre las nuevas formas de organi- zación del trabajo y la convivencia generacional. Trabajo Final de Grado, artículo científico de revisión bibliográfica. Facultad de Psicología, Universidad de la República: Montevideo. 1-31. En https://www.colibri. udelar.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/10918/1/Dutra %2C%20Ma.%20Florencia.pdf
Fodale-Vargas. L. (2008). Adaptación del inventario Myers Briggs Type Indicator en un grupo de estudiantes univer- sitarios de la ciudad de Lima. Tesis para optar por el título de Licenciado en Psicología con mención en Psicología Clínica. Pontificia Universidad Católica del Perú. 1-114. En http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bits tream/handle/123456789/402/FODALE_VARGAS_ LUIS_ADAPTACION_INVENTARIO%20%28sin%20 anexo%20a2%29.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Font, E. y Lazcano, L. (2004). Algunas reflexiones acerca del llamado Capital Humano desde la óptica del análisis de la gestión de la información, en Revista Economía y Desarrollo. 1(135).
Gilburg, D. (2009). Brecha de Liderazgo. En http://www.sun.com/ emrkt/boardroom/newsletter/latam/0407expertinsight. html
Gorriti-Bontigui, M. (2003). Análisis crítico del Manual de Psico- logía Industrial, del Trabajo y de las Organizaciones. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organiza- ciones, 19 (3), 319-339. En http://www.redalyc.org/ pdf/2313/231318057006.pdf
Hernández-Perea, J.; Araiza, L.; Almela, O. y Grado C. (2010). Conceptualización de la cultura en la formación del individuo. Synthesis. Facultad de Contaduría y Adminis- tración/Universidad Autónoma de Chihuahua. 25-28. http://www.uach.mx/extension_y_difusion/synthe sis/2011/06/01/conceptualizacion_de_la_cultura_en_la_ formacion_del_individuo.pdf
Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences, 2° ed. Sage Publica- tions: London.
Hofstede, G. (2002). Exploring Culture. Nicholas Brealey Publi- shing: London.
Izquierdo, A. (2002). Temperamento, carácter personalidad. Una aproximación a su concepto e interacción. Revista Com- plutense de Educación. Vol. 13 Núm. 2. 617-643. En file:///C:/Users/NELLY%20RODRIGUEZ/Down- loads/17441-17517-1-PB.PDF
Lee, Y., Reiche, B., y Song, D. (2010). How do newcomers fit in? The dynamics between person-environment fit and social capital across cultures, International Journal of Cross-Cultural Management, 10:2.153–174.
Maioli, E. y Filipuzzi, M. (2016). Nuevas generaciones y empleo. Características psicosociales de las generaciones Z y su inserción en las estructuras organizacionales asociadas al empleo (CABA, 2016). Journal de Ciencias Sociales. Año 5. N°8. 88-98.
Odriozola S. (2008). Análisis crítico de la teoría del capital huma- no: apuntes para una concepción alternativa para la cons trucción del Socialismo. Economía y Desarrollo, 143 (1), 237-268.
Quenk, N. (2000). Essentials of Myers-Briggs type indicator assessment. New York, J.: Wiley & Sons
Rodríguez, A. (2004). Pensar la cultura. Medellín, Colombia: Edi- torial Universidad de Antioquia.
Rodríguez-Núñez, M. (2009). La formación cultural. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Universidad Pedagógica Raúl Gómez: Guantánamo. Vol. 1, Nº 3. En http://www. eumed.net/rev/ced/03/mrn.htm
Ruiz, J. (2007). Psicología de la personalidad para psicopedago- gos. Madrid: Sanz y Torres.
Schaubhut, N. A., Herk, N. A. y Thompson, R. C. (2009). MBTI R form manual supplement. En Myers PB, Myers KD (Eds.).
Schultz, T. (1983). La inversión en capital humano. Educación y Sociedad, Vol. 8, Nº 3.
Stanton E. (1985). Sistemas efectivos de solicitud y selección de personal. México: Edit. Limusa.
Valencia, M.; García, P. y Moreno, J. (2007). Factores determinan- tes en la creación de una empresa: valores culturales, redes sociales y ayudas públicas. En http.//dialnet.unirioja. es/servlet/oaiart?codigo=223335
Vicente, R., Gioya, P. (2005). Myers Briggs Type Indicator: ¿Qué interés tiene conocerse a sí mismo? Capital Humano. No. 87, 106. En http://pdfs.wke.es/2/4/9/9/ pd0000012499.pdf
Vilanova, N.; Ortega I.; Lara, I. y Soto, I. (2016). Generación Z Resumen Ejecutivo II Fase. El dilema. ATREVIA y Deusto Business School. 1-9. En http://ethic.es/wp-con tent/uploads/2016/04/ResumenEjecutivo_GeneracionZ _140315-2.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.