Percepción de los usuarios respecto a la calidad del servicio recibido por un organismo público de agua potable, alcantarillado y saneamiento en la Cd. Chihuahua, Chih. México

Authors

  • Víctor Manuel Gallegos-Cereceres Autonomous University of Chihuahua image/svg+xml
  • Nora Robles-Lozoya Autonomous University of Chihuahua image/svg+xml
  • Orieta Cecilia Ahumada-Erives Autonomous University of Chihuahua image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga4.1-903

Keywords:

SERVQUAL, percepción, calidad, servicios

Abstract

The present research was to evaluate the perception of the users about the quality of the service received by the Municipal Board of Water and Sanitation in the Cd. Chihuahua, Mexico. This research was developed in the period from February to November of 2017, the population were users of 8 branches, the stratified sampling method in an empirical study cross-sectional, descriptive, and correlational study; surveying 400 users. The procedure was through a multivariate arrangement with VARIMAX rotation. The SERVQUAL questionnaire modified and adapted for this research was used as a measurement instrument. The level of Cronbach's Alpha significance was between .733 and .857 for the variables analyzed. The main results of this research show that the perception of quality is more observable in the indicators of the variable Empathy, followed by the indicators of the variable Response Capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, R. R., Vveinhardt, J., Štreimikienė, D., Ashraf, M., & Channar, Z. A. (2017). Modified SERVQUAL model and effects of customer attitude and technology on customer satisfaction in banking industry: mediation, moderation and conditional process analysis. Journal of Business Economics & Management, 18(5), 974-1004. doi:10.384 6/16111699.2017.1368034

Alcañiz, J. E. B., Tena, M. A. M., & Fiol, L. J. C. (2000). El valor y la fidelización de clientes: una propuesta de modelo dinámico de comportamiento. Revista Europea de Dirección y Economía de la empresa, 9(3), 65-78.

Arciniegas Ortiz, J. A., & Mejías Acosta, A. A. (2017). Percepción de la calidad de los servicios prestados por la Universidad Militar Nueva Granada con base en la escala Servqualing, con análisis factorial y análisis de regresión múltiple. Comuni@ cción, 8(1), 26-36.

Ardila, R. (2003). Calidad de vida: una definición integradora. Revista Latinoamericana de Psicología, 35(2), 161-164.

Bose, S., & Gupta, N. (2013). Customer Perception of Services Based on the SERVQUAL Dimensions: A Study of Indian Commercial Banks. Services Marketing Quarterly, 34(1), 49-66. doi:10.1080/15332969.2013.739941

Bou, J.c. (1997). Influencia de la calidad percibida sobre la competitividad: Análisis de los efectos “vía demanda”. tesis doctoral no publicada, Valencia - España: Departamento de Administración de Empresas y Marketing - Universitat Jaume I, Castellón.

Calabuig, F., Burillo, P., Crespo, J., Mundina, J. J., & Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 10(40), 577-593.

Caminal, J. (2001). La medida de la satisfacción: un instrumento de participación de la población en la mejora de la calidad de los servicios sanitarios. Revista de Calidad Asistencial, 16(4), 276-279.

Cronin Jr, J. J., & Taylor, S. A. (1994). SERVPERF versus SERV- QUAL: reconciling performance-based and perceptions- minus-expectations measurement of service quality. The Journal of Marketing, 125-131.

Cronin, J.J. & Taylor, S. A. (1994). “SERVPERF versus SERV- QUAL: reconciling performance-based and perceptions minus expectations measurement of service quality”, in: Journal of Marketing, 58, 125-131.

Chao-Yang, H., & Yu-Jia, H. (2017). The study of the empathy items in servqual scale for measurement invariance across gender. International Journal Of Organizational Innovation, 10(1), 238-245.

Duque Oliva, E. (2005). Revisión del concepto de calidad del ser- vicio y sus modelos de medición. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15 (25), 64-80.

Duque Oliva, E. J. (2005). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15(25).

Ferre Jaén María Elvira (2017). Modelos de regresión. Apuntes del curso FEIR3, curso 2014/1. En: http://gauss.inf.um.es/feir/40/

González Rodríguez, M. R., del Carmen Díaz Fernández, M., Spers, V. E., & Da Silva Leite, M. (2016). Relation Between Background Variables, Values And Corporate Social Responsibility. Rae: Revista De Administração De Empresas, 56(1), 8-19.

Gosso, F. (2010). Hiper satisfacción del cliente. Panorama Editorial.

Losada Otálora, M., & Rodríguez Orejuela, A. (2007). Calidad del servicio de salud: una revisión a la literatura desde la perspectiva del marketing. Cuadernos de Administración, 20(34), 237-258.

Mejías A., Reyes O. y Maneiro N. (2006). Calidad de los Servicios en la Educación Superior Mexicana: Aplicación del Serv- qualing en Baja California. Revista Investigación y Ciencia, Vol. 14, No. 34, 36-41.

Mira, J. J., Aranaz, J., Rodriguez-Marín, J., Buil, J. A., Castell, M., & Vitaller, J. (1998). SERVQHOS: un cuestionario para evaluar la calidad percibida de la atención hospitalaria. Medicina preventiva, 4(4), 12-8.

Morales, V., Hernández-Mendo, A., y Blanco, Á. (2009). Evaluación de la calidad en organizaciones deportivas: adaptación del modelo SERVQUAL. Revista de Psicología del deporte, 18(2). v

Numpaque-Pacabaque, A., & Rocha-Buelvas, A. (2016). Modelos SERVQUAL y SERVQHOS para la evaluación de calidad de los servicios de salud. Revista Facultad de Medicina de La Universidad Nacional De Colombia, 64(4), 715-720.

Oliva, E. J. D., & Pinzón, C. R. C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, (16), 159-192.

Pàmies, D. S. (2005). La relación entre la calidad de servicio percibida por el cliente y la fidelidad de servicio. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 14(1), 141-156.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of retailing, 64(1), 12.

Parasuraman, A.; Berry, L. & Zeithaml, V. (1991). Refinement and reassessment of the servQual scale, in: Journal of Retailing, 67(4), 420-450.

Pedraza-Melo, N. A., Lavin-Verástegui, J., González-Tapia, A., & Bernal-González, I. (2014). Determining factors in the quality of health services in Mexico: case ABC/Factores determinantes en la calidad del servicio sanitario en México: caso ABC/Fatores determinantes na qualidade dos servicos de saude no Mexico: case ABC. Revista Entramado, 10(2), 76+.

Quilamán, A. Q., & Chacur, A. A. (2008). Evaluación y propuesta de mejoras de un modelo de atención de usuarios en un servicio público. Economía y Administración, 45(71), 7-37.

Ramírez A., (2013). Calidad del Servicio en los Restaurantes de Comida Rápida en Puerto Ordaz, Venezuela. Caso: Makumba Pizza- Café. Revista Strategos, Año 5 N°10 (enero - junio 2013), 45-61. En: http://fondoeditorial.uneg.edu.ve/strategos/numeros/s10/s10_art05.pdf

Saleh, F., & Ryan, C. (1991). Analysing service quality in the hos- pitality industry using the SERVQUAL model. Service Industries Journal, 11(3), 324-345.

Trujillo, S., Tovar, C., & Lozano, M. (2004). Formulación de un modelo teórico de la calidad de la vida desde la psicología. Universitas Psychologica, vol. 3, no. 1.

Vilalta Alonso, J. A. (2004). Modelo para la gestión de la calidad del servicio. Ingeniería Industrial, 25(3), 29+. En http://link.galegroup.com/apps/doc/A146176124/GPS?u=uachih&sid=GPS&xid=22930603

Published

2018-09-28

How to Cite

Gallegos-Cereceres, V. M., Robles-Lozoya, N., & Ahumada-Erives, O. C. (2018). Percepción de los usuarios respecto a la calidad del servicio recibido por un organismo público de agua potable, alcantarillado y saneamiento en la Cd. Chihuahua, Chih. México. Vinculategica Efan, 4(1), 307–315. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-903