Digital marketing and its application in businesses located in the downtown area of Poncitlán, Jalisco, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.1-964

Keywords:

Companies, Digital marketing

Abstract

The purpose of the work is to identify and analyze the digital marketing strategies currently applied by businesses located in the central area of Poncitlán, Jalisco in Mexico. For the theoretical support of the research, various reliable sources of information (printed and electronic) were consulted. The diagnostic study with the businesses under study was developed using the survey technique and with the support of a questionnaire, as an instrument for obtaining data. In this research, the mixed approach was used to deepen the study of the analyzed phenomenon. As part of the research results, it was possible to observe that 78.7% of the businesses included in the study consider the strategies associated with digital marketing very important and 64.9% apply them, although only 17% do so frequently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz María Galán-Briseño, University of Guadalajara

Profesora e Investigadora Titular C en la Universidad de Guadalajara

Adscrita al Departamento de Contaduría y Finanzas en el Centro Universitario de la Ciénega

Jefa del Departamento de Negocios del Centro Universitario de la Ciénega

Profesora con perfil PRODEP

Profesional Certificada por ANFECA

Integrante del Sistema Nacional de Investigadores como Candidata

Saira Itzanami Vazquez-Flores, University of Guadalajara

Licenciada en Administración por el Centro Universitario de la Ciénega de la Universidad de Guadalajara

 

References

Adán, P., Arancibia, R., López, A., Ramírez, J. L., Sospedra, R., & Valladares, A. (2016). Business to social. Marketing digital para empresas y personas. Alfaomega.

Ambriz, A. (2022). Estrategias y técnicas de marketing digital para el posicionamiento de microempresas de servicio. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo]. Archivo digital. http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/jspui/bitstream/231104/2960/1/AT26639.pdf

Bach, J. L. V. (2019). Plan de marketing digital para incrementar ventas en el Restaurante Las Gaviotas Pimentel – 2018. [Tesis de pregrado, Universidad Señor Sipan]. Archivo digital. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/7099/Gil%20Carpio%2C%20John%20Lee%20Van.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barboza, A. M., Flores, A. J., & Bernal, I. (2023). Las redes Sociales como estrategia de marketing digital: Un análisis bibliométrico. VinculaTégica EFAN, 9(6), 16-30. https://doi.org/10.29105/vtga9.6-437 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga9.6-437

Barker, M., Barker, D., Bormann, N., & Neher, K. (2015). Marketing para medios sociales. Un planteamiento estratégico. CENGAGE Learning.

Briceño, J. (2023). Análisis del conocimiento, valoración y aplicación de las estrategias de marketing digital en emprendimientos peruanos a raíz de la pandemia de Covid-19 y el impacto que tienen al ser correctamente ejecutadas. [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Santa María]. Archivo digital. https://repositorio.ucsm.edu.pe/server/api/core/bitstreams/cff7029d-9336-4dd9-8914-dd93ea62d42d/content

Castillo, M. A. (2023). El marketing digital en la internacionalización de las MIPYMES Sinaloenses, estudio de caso. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Sinaloa]. Archivo digital. http://repositorio.uas.edu.mx/jspui/bitstream/DGB_UAS/316/1/El%20marketing%20digital%20en%20la%20internacionalizaci%c3%b3n%20de%20las%20MIPyMES%20Sinaloenses.%20Estudio%20de%20caso..pdf

Delfin, F. L., & Acosta, M. P. (2016). Importancia y análisis del desarrollo empresarial. Pensamiento & Gestión, 40, 184-202. https://doi.org/10.14482/pege.40.8810 DOI: https://doi.org/10.14482/pege.40.8810

DENUE. (2023). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Página principal. https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx

Gómez, V., García, A., & Luna, A. L. (2020). El marketing digital como estrategia en las MIPyMES turísticas de Tenosique, Tabasco. VinculaTégica EFAN, 6(1), 18-29. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-529 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga6.1-529

Hernández, J. E., Barradas, P. P., & Díaz, J. V. (2020). El Impacto del Marketing Digital en el Desarrollo del Comercio de las MiPyMes. VinculaTégica EFAN, 6(1), 532-541. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-604 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga6.1-604

IIEG. (2022). Poncitlán. Diagnóstico del municipio. Agosto 2022. En: https://iieg.gob.mx/ns/wp-content/uploads/2022/10/Poncitl%C3%A1n.pdf

Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Fundamentos de marketing. Pearson. En: https://udg.vitalsource.com/reader/books/9786073238465/pageid/472

Kutby, S. (2016). Customer Experience: La poderosa clave para impulsar sus ventas. Alfaomega.

Medina, F., Quijano, R. A., & Peña, D. G. (2021). Implementación de una estrategia de marketing digital en una MiPyME del sector comercio en Campeche y su impacto en ventas. VinculaTégica EFAN, 7(1), 303-317. https://doi.org/10.29105/vtga7.2-14 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga7.2-14

Méndez, A. J., Navarrete, M. C., & García, A. C. (2020). Transición de lo tradicional a lo digital: Apertura al marketing 5.0. VinculaTégica EFAN, 6(1), 250-258. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-56 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga6.1-563

Naciones Unidas. (2022). Objetivos de desarrollo sostenible. Objetivo 8: Promover el crecimiento económico inclusivo y sostenible, el empleo y el trabajo decente para todos. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/economic-growth/

Orellana, M.F. (2023). Estrategias de marketing digital y las ventas en una empresa tecnológica de Guayaquil, 2022. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Archivo digital. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/115318/Orellana_IMF-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ponte, W. P. (2022). Las 4F del marketing digital y eficiencia en el proceso de compras públicas en la plataforma de Perú compras (Lima, Perú), 2021. [Tesis de pregrado, Universidad Científica del Sur]. Archivo digital. https://repositorio.cientifica.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12805/2624/TL-Ponte%20W-Ext.pdf?sequence=1

Portilla, D. L. (2013). Estudio de factibilidad para la creación de una microempresa de servicio de radiotaxi en la ciudad de Tulcán. [Tesis de pregrado, Universidad Técnica del Norte]. Archivo digital. https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/1555

Rivas, J. A., & Grande, I. (2017). Comportamiento del consumidor. Alfaomega.

Sánchez, J. L., Zapata, H. C, & Sánchez, D. E. (2020). Competitividad sistémica de empresas en México. VinculaTégica EFAN, 6(1), 597-611. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-611 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga6.1-611

Solomon, M. (2017). Comportamiento del consumidor. Pearson.

Published

2025-02-01

How to Cite

Castro-Sánchez, M., Galán-Briseño, L. M., & Vazquez-Flores, S. I. (2025). Digital marketing and its application in businesses located in the downtown area of Poncitlán, Jalisco, México. Vinculategica Efan, 11(1), 26–44. https://doi.org/10.29105/vtga11.1-964