LOS INTANGIBLES EN LA CONCEPCIÓN DE UN MODELO DE GESTIÓN DEL INFOCONOCIMIENTO
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1113Keywords:
information management, knowledge management, innovation, continuous improvementAbstract
The contemporary context requires for the treatment of intangibles organizations, for it is essential that organizations recognize that if information and knowledge are not managed efficiently, and are not available for use at the right time, can lose all or a large part of their value in the decisionmaking process, so it is essential to efficiently manage these intangibles. The research that is presented has the objective of integrating and managing information and knowledge flows, under the conception of an information management model that, with a process, growing and synergistic approach, creates the basis for the management of both flows. As a result of the implementation of the management model of infocognition, it is expected an increase in value in the organization, materialization and generation of continuous improvement actions and innovation.
Downloads
References
Alba, M., & Herrera, K. C. (2015). Modelo de gestión del infoconocimiento para cadenas de suministro de ron a granel. La Habana: Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias Económicas. Centro de Estudios de Técnicas de Dirección. Universidad de La Habana.
Alba, M., & Herrera, K. C. (2013). Diseño de un portal corporativo para la gestión del conocimiento en la cadena del ron granel Havana Club. La Habana: Tesis en opción del título de Master en Gestión de Información. Facultad de Economía. Universidad de La Habana.
Arthur, A. (1999). El management en el siglo XXI. Herramientas para los desafíos empresariales de la próxima década. Buenos Aires: Granica.
Artíles, S. (2008). Modelo de gestión integrada de información y conocimiento para la empresa cubana en perfeccionamiento. La Habana: Tesis para optar el grado científico de Doctor en Ciencias.
Carrillo, R. (2009). Modelo para perfeccionar la gestión de información en la Escuela Militar Superior “Comandante Arides Estévez Sánchez”. La Habana: Tesis presentada en opción al título de Master en Ciencias de la Información y Bibliotecología.
Choo, C. (1995). Information Management for the Intelligent Organization: Roles and Implications for the Information Professions. Singapore: Digital Libraries Conference.
Cornella, A. (2002). La gestión inteligente de la información en las organizaciones. España: Ediciones.
Dájer, J. (2006). Modelo para la gestión del conocimiento en los destacamentos fronterizos del país. Tesis para optar por el Título de Doctor en Ciencias Técnicas, Facultad de Ingienería Industrial - Economía, Ingienería Industrial, Matanzas.
Doyle, C. (1992). Outcome Measures for Information Literacy within the National Education Goals of 1990. Final Report to National Forum on Information Literacy. Summary of indings.
Fairer-Wessels, F. A. (1997). Information management education: towards a holistic perspective. South African Journal of Library and Information Science, 93-102.
Febles, J. (2013). La gestión del conocimiento y herramientas inteligentes. La Habana: Inédito. Presentación en Maestría de Gestión de Información.
Franch, K., & Herrera, K. C. (2011). La Gestión del conocimiento como herramienta de apoyo al proceso de toma de decisiones: caso de estudio Dirección General TRD Caribe. Universidad de La Habana. La Habana: CETED.
Gil-Montelongo, M. D., López-Orozco, G., & Colaboradores. (2011). Proceso de Gestión de información (información con base al conocimiento).
Gopal, & Gagnon. (1995). Knowledge, information, learning and the IS manager. computerword (leadership series), 1(5), pp 1-7.
Grant, R. (1996). Prospering in dynamically-competitive enviroments: organizational capability as Knowledge integration. Organization Science, 7(4 (julio-agosto)), pp. 375-387.
Hedlund, G. (1994). A Model of Knowledge Management and N-Form Corporation. Strategic Management Journal, 15, pp. 73-90.
Herrera, K. C., Rodríguez, F., Franch, K., & Montejo, R. (2009). Introducción de la NC 3000 en la empresa productora de alimentos de Regla - PRODAL. Universidad de La Habana, Centro de Estudios de Técnicas de Dirección. La Habana: CETED.
Kerschberg, L. (2000). Knowlegde management: managing knowlegde resources for the intelligent enterprise. Chile: XXIII Taller de Ingeniería de Sistemas.
Kim, D. H. (1993). The link between individual and organizational learning. Sloan Management Review. Fall, 37-50.
Kogut, & Zander. (1992). Knowledge of de firm, combinative capabilities and the replication of the technology. Organization Science, 3(3), pp. 383-397.
Lage, A. (2013). La economía del conocimiento y el socialismo. La Habana: Academia.
Machado, R. (2008). Qué podemos entender por capital humano, cómo crearlo y gestionarlo en las condiciones de Cuba. La Habana: Ediciones Balcón CIDTUR EAEHT.
Marland, M. (1981). Information skills in the secondary curriculum. London: Methuen.
Muñoz Seca, B. y. (1997). Gestión del Conocimiento. Barcelona, España: Universidad de Navarra.
Nonaka, & Takeuchi. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics for Innovation. Nueva York: Oxford University Press.
Noriega, Y. (2011). Sistema de gestión de información automatizado para instalaciones patrimoniales del MININT. La Habana: Trabajo de diploma para optar por el título de Ingeniero en Informática. Instituto Superior Politécnico
José A. Echevarría. Ortoll, E. (2003). Gestión del conocimiento y competencias Informacionales en el puesto de trabajo. Páez, I. (1990). Información para el progreso de América Latina. Caracas: Coediciones Universidad Simón Bolívar.
Pérez, A. (2004). Sobre el nuevo sistema de dirección empresarial. Nueva empresa, Revista Cubana de Gestión Empresarial., 0(1), pp. 5-9.
Ponjuán, G. (1998). Gestión de información en las organizaciones. Conceptos, principios y aplicaciones. Santiago de Chile: CECAPI.
Ponjuán, G. (2000). Aplicaciones de gestión de información en las organizaciones. El profesional de la información y su dominio de las técnicas y herramientas de gestión. La Habana: Tesis en opción del grado de doctor en Ciencias de la Información.
Ponjuán, G. (2004). Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. 1 ed. Rosario-Argentina: Nuevo paradigma.
Soto, M. A. (2005). Modelación de la gestión del conocimiento para las organizaciones cubanas a través de los portales de información. Tesis para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias de la Información, La Habana.
Sveiby, K. E. (1997). The New Organizational Wealth. . USA: Berett - Koehler.
Tejedor, B., & Aguirre, A. (1998). Proyectos logos, investigación relativa a la capacidad de aprender de las empresas españolas. Boletín de estudios económicos, LIII(164), pp. 231-249.
Villardefrancos, M. d. (2000). Estudio del flujo de información para la optimización de procesos en la Facultad de Comunicación. La Habana: Tesis para optar por el título de Máster en Gestión de Información en las Organizaciones.
Wiig, K. (1993). Knowledge management Foundations: Thinking about thinking-how people and organizations create, represent and use of Knowledge. Arlington: Schema Press.
Woodman, L. (1985). Information management in large organizations. London: Cronin, B., ed. Information management: from strategies to action. ASLIB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.