Evaluating the impact of socio-emotional resources on meaningful learning in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.4-1180

Keywords:

Socioemotional aspects, classroom climate, values, learning, adolescents

Abstract

Ensuring meaningful learning has always been a challenge, especially when students are in adolescence, which is why the search to ensure academic performance has been a challenge, which is why this study aimed to analyse the impact of socioemotional resources on meaningful learning in upper secondary students, in the adoption of the new Common Curriculum Framework for Upper Secondary Education, during the period January-December 2024. A quantitative approach was adopted, with a longitudinal, descriptive-causal and quasi-experimental design. The sample consisted of 50 students in their second semester at the first moment and 39 students in their third semester at the Centro de Estudios, Tecnológicos, Industrial y de Servicios 72. The results showed that the values construct had a positive and statistically significant effect on learning in both samples. Although the importance of socioemotional training is acknowledged, the results suggest that not all components influence meaningful learning in the same way. This raises the need to strengthen the implementation of comprehensive strategies that consider sustained and deeper interventions to enhance meaningful learning in students.

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Author Biographies

Ma. Teresa de la luz Sainz-Barajas, University of Veracruz

Ma. Teresa de la Luz Sainz Barajas. Es doctora en Gobierno y Administración Pública por ELCEPAPO, con Maestría en Administración y Maestría en Administración de Sistemas de Información, Lic. en Sistemas Computacionales Administrativos por el ITESM. Es candidata a SNII, Perfil Deseable ante PRODEP, Certificación por ANFECA, responsable del Cuerpo Académico Consolidado UV-CA-335 Investigación e Innovación en las organizaciones. Profesora de tiempo completo en la Universidad Veracruzana campus Coatzacoalcos, donde también es Coordinadora Regional de Posgrados. Autora y Coautora de Capítulos de libros e Investigaciones publicadas. Par evaluador en diferentes revistas.

Juan José Chiñas-Valencia, University of Veracruz

Doctor en Administración Pública y Gobierno por la Escuela Libre de Ciencias Políticas y Administración Pública de Oriente, cuenta con maestría en Finanzas por la Universidad Istmo Americana y Licenciatura en Contaduría por la Universidad Veracruzana. Actualmente, es profesor de tiempo completo en la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Veracruzana campus Coatzacoalcos, ha desarrollado investigaciones en el área de la educación e inclusión financiera, además de participar como integrante con su Cuerpo Académico Consolidado UV-CA-335 Gestión e Innovación en las organizaciones, en temas relacionados con MiPymes. Además, ha sido profesor invitado por la Universidad Santo Tomás en Bogotá, Colombia para impartir cursos de Costos y Auditoría en el nivel de pregrado. Par evaluador en diferentes revisas y en la obtención del Distintivo de RSU por parte de ANFECA y su correo electrónico es jchinas@uv.mx

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Published

2025-07-31

How to Cite

Fernandez-Lopez, B. A., Sainz-Barajas, M. T. de la luz, & Chiñas-Valencia, J. J. (2025). Evaluating the impact of socio-emotional resources on meaningful learning in high school students. Vinculategica Efan, 11(4), 177–192. https://doi.org/10.29105/vtga11.4-1180