The Business Intelligence and competitiveness in SMEs in Villahermosa
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga11.4-1185Keywords:
Competitiveness, Business Intelligence, Small and Medium-Sized EnterprisesAbstract
The Business intelligence (BI) is a set of technologies, methodologies, and tools that help companies remain competitive in these changing markets. The objective of this research was to analyze information systems in strategic decision-making processes as a factor in improving the competitiveness of Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) in the commercial sector in Villahermosa, Tabasco. The methodology was divided into four steps: literature review, development and application of the instrument, data processing, and finally, interpretation of the results. This was a quantitative study, in which four types of analysis were employed: descriptive, reliability, correlational, and cluster analysis. A questionnaire was used to collect data, consisting of three blocks with 54 questions, and was administered to 29 executives and general managers of the SMEs studied. One of the key findings was that only a few components of business intelligence are related to competitiveness, demonstrating that much work is needed on the use of these intelligent systems.
Downloads
References
Aranda, B. (s.f.). ¿Qué es Dashboard? Borja Aranda Vaquero. https://borjaarandavaquero.com/que-es/dashboard/
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación: introducción a la metodología científica. (6ª ed.). Editorial Episteme. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
Banco Industrial de Guatemala. (2021, 06 de abril). ¿Qué es la competitividad empresarial? Corporación BI. https://blog.corporacionbi.com/noticias/que-es-la-competitividad-empresarial
Cebrián, E. (2018, 04 de julio). Historia y evolución de la analítica de negocio. View Next. https://www.viewnext.com/historia-y-evolucion-de-la-analitica-de-negocio/#:~:text=Su%20primera%20referencia%20se%20encuentra,la%20capacidad%20de%20aprehender%20las
Cerezo, M. (2020, 20 de noviembre). Kodak, del éxito a la ruina. Gow Tech. https://gow.tech/transformacion-digital/kodak-del-exito-a-la-ruina/#:~:text=Kodak%20es%20un%20ejemplo%20muy,y%20servicios%20para%20sus%20clientes.
Cohen, D. y Asín, E. (2009). Tecnologías de información en los negocios. (5ª ed.). McGraw-Hill. https://profesorlainez.files.wordpress.com/2018/08/tecnologias-de-informacion-5ed-cohen.pdf
Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business Press.
De la Fuente, S. (2011). Análisis conglomerados. Universidad Autónoma de Madrid. https://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/SEGMENTACION/CONGLOMERADOS/conglomerados.pdf
Díaz, C. (s.f.). ¿Qué es la cadena de suministros? NetLogistik. https://www.netlogistik.com/es/blog/que-es-la-cadena-de-suministros
Gallardo, E. (2017). Metodología de la Investigación. (1ª ed.). Universidad Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf
International Business Machines [IBM]. (2022). Resumen del modelo. IBM. https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/saas?topic=sales-model-summary
Joyanes, L. (2013). Big Data Análisis de grandes volúmenes de datos en organizaciones. Damián Fernández; Alfaomega. https://www.academia.edu/39908268/Big_Data_An%C3%A1lisis_de_grandes_vol%C3%BAmenes_de_datos_en_organizaciones_E_Books_and_Papers_for_Statisticians
Joyanes, L. (2019). Inteligencia de negocios y analítica de datos: Una visión global de Business Intelligence & Analytics. Marcombo; Alfaomega. https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9788426729491_A39860386/preview-9788426729491_A39860386.pdf
Kionetworks. (s.f.) ¿Qué son los sistemas de información de una empresa? Kionetworks. https://www.kionetworks.com/blog/data-center/los-sistemas-de-informacion-de-una-empresa
Lapiedra, R., Devece C. y Guiral, J. (2011). Introducción a la gestión de sistemas de información en la empresa. (1ª ed.). Universitat Jaume. https://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/193/8/978-84-693-9894-4.pdf
Lluís, J. (2007). Business Intelligence: competir con información. Banesto, Fundación C. https://itemsweb.esade.edu/biblioteca/archivo/Business_Intelligence_competir_con_informacion.pdf
López, J. (2017, 02 de octubre). Coeficiente de determinación (R cuadrado). Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/r-cuadrado-coeficiente-determinacion.html
López, J. (2020, 27 de octubre). ¿Qué es el Business Intelligence? IdeaConsulting. https://ideaconsulting.es/que-es-el-business-intelligence/
Luciani, L. y Navarro, O. (2018). Los sistemas de información en la competitividad de las pequeñas y medianas empresas. Universidad y Sociedad, 10(2), 139-144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000200139
Marco, F. (2018, 07 de noviembre). R cuadrado ajustado (Coeficiente de determinación ajustado). Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/r-cuadrado-ajustado-coeficiente-de determinacion-ajustado.html
Moarri, R. (2019, 07 de marzo). ¿Qué es Data Mart y por qué es importante implementarlo en tu empresa? Conexión ESAN. https://www.esan.edu.pe/apuntes-empresariales/2019/03/que-es-data-mart-y-por-que-es-importante-implementarlo-en-tu-empresa/
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Morales, M. y Pech, J. (2000). Competitividad y estrategia: el enfoque de las competencias esenciales y el enfoque basado en los recursos. Revista contaduría y administración, (197), 47-63. http://www.ejournal.unam.mx/rca/197/RCA19705.pdf
Nuño, A. (23 de octubre de 2018). La verdadera causa de la ruina de Kodak. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2018-10-23/por-que-kodak-se-arruino-y-fujifilm-triunfa_1633856/
Ortega, C. (2019, 03 de agosto). Qué es un análisis de correlación en encuestas. QuestionPro. https://www.questionpro.com/blog/es/analisis-de-correlacion/#:~:text=El%20an%C3%A1lisis%20de%20correlaci%C3%B3n%20es,las%20variables%20cuantitativas%20o%20categ%C3%B3ricas.
Oviedo, H. y Campos-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009
Oz, E. (2008). Administración de los sistemas de información (M. A. Martínez, trad.). (5ª ed.). Cengage Learning. (Original publicado en 2006). http://cotana.informatica.edu.bo/downloads/Administracion%20SI.pdf
Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. FEDUPEL. https://mega.nz/file/rtBFmICJ#si3H0L3lUJhCwHGwJD2F1BPI14JPy_fghQdYboJ11v4
Ramírez, A. (2022, 31 de marzo). Sistema de CRM: qué es y cuáles son sus ventajas. RD Station. https://www.rdstation.com/blog/es/sistema-crm/
Ramos, S. (2016). Business Intelligence (BI) & analytics. El arte de convertir datos en conocimiento. SolidQ Press; SolidQ Global S.A. https://www.elfuturodelosdatos.com/libros-sobre-bi-analytics-1-data-warehouse/
Ríos, R. (2017). Metodología para la investigación y redacción. (1ª ed.). Servicios Académicos Intercontinentales S.L. https://www.eumed.net/libros-gratis/2017/1662/1662.pdf
Rivas, G. (2019, 24 de abril). Competitividad empresarial: ¿Cómo alcanzarla de forma efectiva? GB Advisors. https://www.gb-advisors.com/es/competitividad-empresarial/
Rodríguez, J. (2014). Cómo Hacer Inteligente su Negocio: Business Intelligence a su alcance. Ebook; Grupo editorial patria. https://books.google.com.mx/books?id=Vd_hBAAAQBAJ&pg=PA101&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Tuapanta, J., Duque, M. y Mena, A. (2017). Alfa de cronbach para validar un cuestionario de uso de tic en docentes universitarios. Revista mktDescubre - ESPOCH FADE, 10. https://core.ac.uk/download/pdf/234578641.pdf
Wolters Kluwer TAA España. (2022, 05 de septiembre). ¿Qué tipos de software existen? Wolters Kluwer. https://www.wolterskluwer.com/es-es/expert-insights/que-tipos-de-software-hay
Zarate, E. (2013, 07 de noviembre). Inteligencia de negocios. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/inteligencia-de-negocios/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Pérez, Gerardo Arceo, Guillermo de los Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.