Entrepreneurial spirit in business students

Authors

Keywords:

entrepreneurship, students, university

Abstract

Studies on entrepreneurship allow us to list the actions universities take to promote this concept. Mexico is considered a country with potential for entrepreneurship, but its weaknesses include limited innovation and minimal entrepreneurial human capital. All of these can be addressed by universities.Based on the brief background above, this study was conducted to diagnose the entrepreneurial spirit among students in the Bachelor's Degree in Business Administration at the Universidad Veracruzana, Coatzacoalcos campus. The main results showed that students' entrepreneurial capacity is over 70%. First-semester students express a strong desire to be an entrepreneur from the moment they enter university, and this decreases as they continue their studies. Therefore, it is necessary to include topics on entrepreneurship, innovation, and creativity in the study programs taught in the Bachelor's Degree in Business Administration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, D. M. (2016). https://labourlaw.unibo.it/article/view/6496/6283. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de file:///I:/Resultados%20Proyecto/Revista%20EFAN%202017/6496-19496-1-PB.pdf

Álvarez, C. G. (16 de agosto de 2016). Emprendimiento ¿Social? Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://entretextos.leon.uia.mx/num/23/PDF/ENT23-3.pdf: http://entretextos.leon.uia.mx/num/23/PDF/ENT23-3.pdf Cabana, & Cortés. (2013). Análisis de las capacidades emprendedoras y potenciales en alumnos de Centros de Educacion Superior.

Contreras, C. A., González, M. O., & Álvarez, G. J. (2016). http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pdf. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pdf

Dolores, S. A. (2014). Capacidad emprendedora en estudiantes de Administración del Instituto Tecnológico de Minatitlán.

Guerra, O. L., Hernández, D., & Treviño, C. G. (2015). Incubadora de empresas: vía para el emprendimiento. Revista Universidad y Sociedad, 114.

Hinojosa, D. M., Gómez, Ó. T., & C. C. (Julio de 2009). Confiabilidad. Obtenido de Universidad Nacional Mayor de San Marcos: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81620150005

Hinojosa, D. M., Gómez, Ó. T., & Contreras, C. C. (Julio de 2009). Capacidad emprendedora. Obtenido de Universidad Nacional Mayor de San Marcos:: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81620150005

Kantis, H., Postigo, S., Federico, J., & Tamborini, M. (2002). El surgimiento de emprendedores de base universitaria. Obtenido de http://www.littec.ungs.edu.ar/pdfespa%F1ol/Paper%20RENTXVI%20(Espa%F1ol).pdf

Krauss, C. (2011). Dialnet.

Marín, S. J. (2014). Capacidad Emprendedora en estudiantes de la Facultad de Contaduría y Administración.

Morales, S. T. (01 de Junio de 2015). Factores del perfil del emprendedor y de la gestión del servicio que inciden en la supervivencia empresarial: casos del oriente de Antioquia (Colombia). Pensamiento y Gestión(38), 207.

Oliver, A., Galiana, L., & Gutiérrez-Benet, M. (2016). http://scielo.isciii.es/scielo.php. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-97282016000100021&script=sci_arttext&tlng=pt

Olmos, R. (2009). Revista UCM.

Prieto, C. (2014). Emprendimiento. Concepto y plan de negocios. México: Pearson.

Rodríguez. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento y gestión(26), 119.

Rodríguez, A., & Ojeda, A. (Octubre- Diciembre de 2013). Emprendimiento Social: un concepto en busca de sostenibilidad. Debate IESA, XVIII(4).

Rodríguez, C., & Prieto, F. (2009). La sensibilidad al emprendimiento en estudiantes universitarios. Estudio comparativo Colombia-Francia. Scielo. Sampieri. (2010).

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Sánchez, L. J., Jarquín, M. A., Mota, R. I., & Alonso, G. A. (2016). Capacidad emprendedora en estudiantes de Licenciatura en Gestión y Dirección de Negocios de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Veracruzana campus Coatzacoalcos. VinculaTégica EFAN, 1090-1115.

Secretaría Pyme y Desarrollo Emprendedor. (2014). Emprendiendo. Herramienta para emprendedores en formación. Córdoba, Argentina.

Sobrado, L., & Fernández, E. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos. Educación XXI, 13(1).

Torres, H. M. (2016). Bilblioteca digital: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de file:///I:/Resultados%20Proyecto/Revista%20EFAN%202017/21628-30701-1-PB.pdf

Published

2018-06-01

How to Cite

Sánchez-Leyva, J. L., Zapata-Lara, H. D. C., Pérez-Fuentes, E., & Ordaz-Hernández, M. B. (2018). Entrepreneurial spirit in business students. Vinculategica Efan, 3(2), 214–222. Retrieved from https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/1344