Entrepreneurial spirit in business students
Keywords:
entrepreneurship, students, universityAbstract
Studies on entrepreneurship allow us to list the actions universities take to promote this concept. Mexico is considered a country with potential for entrepreneurship, but its weaknesses include limited innovation and minimal entrepreneurial human capital. All of these can be addressed by universities.Based on the brief background above, this study was conducted to diagnose the entrepreneurial spirit among students in the Bachelor's Degree in Business Administration at the Universidad Veracruzana, Coatzacoalcos campus. The main results showed that students' entrepreneurial capacity is over 70%. First-semester students express a strong desire to be an entrepreneur from the moment they enter university, and this decreases as they continue their studies. Therefore, it is necessary to include topics on entrepreneurship, innovation, and creativity in the study programs taught in the Bachelor's Degree in Business Administration.
Downloads
References
Aguilar, D. M. (2016). https://labourlaw.unibo.it/article/view/6496/6283. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de file:///I:/Resultados%20Proyecto/Revista%20EFAN%202017/6496-19496-1-PB.pdf
Álvarez, C. G. (16 de agosto de 2016). Emprendimiento ¿Social? Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://entretextos.leon.uia.mx/num/23/PDF/ENT23-3.pdf: http://entretextos.leon.uia.mx/num/23/PDF/ENT23-3.pdf Cabana, & Cortés. (2013). Análisis de las capacidades emprendedoras y potenciales en alumnos de Centros de Educacion Superior.
Contreras, C. A., González, M. O., & Álvarez, G. J. (2016). http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pdf. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pdf
Dolores, S. A. (2014). Capacidad emprendedora en estudiantes de Administración del Instituto Tecnológico de Minatitlán.
Guerra, O. L., Hernández, D., & Treviño, C. G. (2015). Incubadora de empresas: vía para el emprendimiento. Revista Universidad y Sociedad, 114.
Hinojosa, D. M., Gómez, Ó. T., & C. C. (Julio de 2009). Confiabilidad. Obtenido de Universidad Nacional Mayor de San Marcos: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81620150005
Hinojosa, D. M., Gómez, Ó. T., & Contreras, C. C. (Julio de 2009). Capacidad emprendedora. Obtenido de Universidad Nacional Mayor de San Marcos:: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81620150005
Kantis, H., Postigo, S., Federico, J., & Tamborini, M. (2002). El surgimiento de emprendedores de base universitaria. Obtenido de http://www.littec.ungs.edu.ar/pdfespa%F1ol/Paper%20RENTXVI%20(Espa%F1ol).pdf
Krauss, C. (2011). Dialnet.
Marín, S. J. (2014). Capacidad Emprendedora en estudiantes de la Facultad de Contaduría y Administración.
Morales, S. T. (01 de Junio de 2015). Factores del perfil del emprendedor y de la gestión del servicio que inciden en la supervivencia empresarial: casos del oriente de Antioquia (Colombia). Pensamiento y Gestión(38), 207.
Oliver, A., Galiana, L., & Gutiérrez-Benet, M. (2016). http://scielo.isciii.es/scielo.php. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-97282016000100021&script=sci_arttext&tlng=pt
Olmos, R. (2009). Revista UCM.
Prieto, C. (2014). Emprendimiento. Concepto y plan de negocios. México: Pearson.
Rodríguez. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento y gestión(26), 119.
Rodríguez, A., & Ojeda, A. (Octubre- Diciembre de 2013). Emprendimiento Social: un concepto en busca de sostenibilidad. Debate IESA, XVIII(4).
Rodríguez, C., & Prieto, F. (2009). La sensibilidad al emprendimiento en estudiantes universitarios. Estudio comparativo Colombia-Francia. Scielo. Sampieri. (2010).
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Sánchez, L. J., Jarquín, M. A., Mota, R. I., & Alonso, G. A. (2016). Capacidad emprendedora en estudiantes de Licenciatura en Gestión y Dirección de Negocios de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Veracruzana campus Coatzacoalcos. VinculaTégica EFAN, 1090-1115.
Secretaría Pyme y Desarrollo Emprendedor. (2014). Emprendiendo. Herramienta para emprendedores en formación. Córdoba, Argentina.
Sobrado, L., & Fernández, E. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos. Educación XXI, 13(1).
Torres, H. M. (2016). Bilblioteca digital: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Recuperado el 28 de febrero de 2017, de file:///I:/Resultados%20Proyecto/Revista%20EFAN%202017/21628-30701-1-PB.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
