La Competitividad en la Comercialización de las Empresas Frutícolas del Soconusco, Chiapas.

Authors

  • Rubén Hernán Leal-López Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Abel Partida-Puente Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • María Margarita Carrera-Sánchez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-713

Keywords:

Agronegocios, calidad, competitividad, frutícola, Soconusco

Abstract

In the context of a globalized economy, effective marketing of fruit products is crucial for sustainable development, ensuring fair prices for producers and consumers. However, in Mexico, the marketing of fruit products faces challenges such as the need to improve quality, add value and specialize regionally. To boost economic recovery, it is essential to implement long-term strategies and policies that address the shortcomings of the fruit sector.

This paper analyzes the marketing competitiveness of fruit companies in the Soconusco region of Chiapas. Competitiveness is evaluated as a dependent variable, while quality, price, innovation, certifications and distribution channels are considered independent variables. A measurement instrument was used and interviews were conducted with fruit company managers.

The main objective is to determine the factors that influence the competitiveness of the fruit industry in the Soconusco region of Chiapas, focusing specifically on the Ataulfo mango production chain. The research seeks to answer the central question: "What are the marketing factors for the competitiveness of the fruit industry in the Soconusco region of the state of Chiapas, specifically the Ataulfo mango production chain?

This research aims to identify areas for improvement in the commercialization of fruit products, providing valuable information for the design of policies and strategies that promote competitiveness and sustainable growth in the fruit industry of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bada, L.M. y Rivas, T. L. A. (2003). Competitividad de los productores de naranja de Álamo, Vercacruz. Investigación administrativa (92). Enero -Julio.

Bejarano, A. J. A. (1995). Elementos para un enfoque de la Competitividad en el Sector Agropecuario. Colección de documentos IICA. Serie Competitividad No. 3. IICA y Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. Santa Fé de Bogotá D.C. p. 1-5.

Bonales Valencia, J. y Sanchez Silva, M. (2003). Competitividad Internacional de las Empresas Exportadoras de Aguacate. El aguacate michoacano en el mercado norteamericano. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Morelia, Michoacán. Pp. 161-200.

Cano Guillen, C. J. (2003). Actividades Emprendedoras en los Estudiantes Universitarios. Se encuentra disponible electrónicamente en: www.uv.es/motiva/libromotiva/09CanoGraciaGea.pdf

Cruz Serrano, A. (1992). Territorio y Competitividad en la Agroindustria en México. Condiciones y propuestas de política para los clústers de limón mexicano en Colima y la piña en Veracruz. CEPAL, Secretaría de Economía, Universidad de Colima, H. Ayuntamiento Constitucional de Isla, Veracruz y Plaza y Valdés. México.

Kerlinger, F. N. (1997). Investigación del Comportamiento. McGraw Hill. México D.F., p. 37.

Llorente Galera, F. (2001). Competitividad de los Proveedores Dirctos de los Fabricantes en la Industria Auxiliar Automovilistica Catalana. Economía Industrial (342/VI). Se encuentra disponible electrónicamente en: www.min.es/Publicaciones/revistas/numer342/137152.ECOINDUSTdel.pdf

Mercado Ramírez, E. (1991). Técnicas para la Toma de Decisiones. LIMUSA, México. p. 83.

Muller, G. (1994). El Caleidoscopio de la Competitividad. Espacio. 15(2). Disponible electrónicamente en: http://www.revistaespacios.com/a94v15n02/in941502.html También existe una versión publicada en: Revista de la CEPAL Núm. 56. Agosto 1995. Santiago, Chile. P. 137-148. DOI: https://doi.org/10.18356/275480ec-es

Ortiz Flores, F. J. (1991). Metodología para el Análisis de Competitividad Internacional de la Empresa. Centro de Servicios al Comercio Exterior. BANCOMEXT. México. P. 5.

Padua, J. (1996). Técnicas de Investigación Aplicadas a las Ciencias Sociales. Colegio de México -FCE. México. P. 154.

Porter, M. (1991). La Ventaja Competitiva de las Naciones. Javier Vergara. Buenos Aires, Argentina. P. 192.

Porter, M. (1997). Estrategia Competitiva. Técnica para el Análisis de los Sectores Industriales y de la Competencia. CECSA. México. P. 56.

Roig Dobón, S. (2004). Importancia de la Vigilancia Tecnológica en el Comportamiento de las Empresas Emprendedoras de la Comunidad Valenia. Disponible electrónicamente en: https://www.uv.es/motiva/libromotiva/55Roig.pdf

Rojas Soriano, R. (1997). Guía para realizar Investigaciones Sociales. Plaza y Valdes. México. P.126.

Published

2019-07-31

How to Cite

Leal-López, R. H., Partida-Puente, A., & Carrera-Sánchez, M. M. (2019). La Competitividad en la Comercialización de las Empresas Frutícolas del Soconusco, Chiapas . Vinculategica Efan, 5(2), 905–918. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-713