Análisis teórico de modelos para la medición de la generación de valor económico

Authors

  • Gabriel Cabrera-Lamarque Autonomous University of Baja California image/svg+xml
  • Loreto Maria Barvo-Zanoguera Autonomous University of Baja California image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-717

Keywords:

Creación de valor, análisis financiero, flujo de efectivo

Abstract

The present work is a theoretical analysis of the different existing models to measure the creation of value in an organization. In order to generate knowledge for companies mainly those located in emerging countries, these models were systematized in steps that provide managers and investors with tools to make decisions. For this purpose, a documentary research was carried out that encompassed the theories related to the main valuation methods of value creation, such as, among others, the economic value added and the free cash flow method. Of which it was concluded that each model has its strength in a certain situation, as well as that all the models start from the same base theory which indicates that while investing in a project that generates yields higher than the cost of financing, this should generate economic value.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Berk, J. (2011). Finanzas corporativas. México, Distrito Federal: Pearson Educación.

Besil, J. (2013). Caso práctico de finanzas y sistemas financiero. México: Colegio de contadores públicos de México.

Block, S., Hirt, G., Danielsen, B. (2011). Fundamentos de Administración Financiera. México, Distrito Federal: McGraw Hill.

Catanese, L. (1997). Women´s history: a guide to sources at Hagley Museum and Library. Estados Unidos de América. Library of congress cataloging in publication data.

Castaño Guillen, C. (2008). Valoración de pequeñas empresas: una aplicación a la marca. "Denominación de Origen Dehesa de Extremadura".

CINIF (2018) Normas de Información Financiera. México. CINIF-IMCP.

Copeland, T., Koller, T., Murrin, J. (1995). Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. New York: John Wiley & Sons.

Fernández, P. (2005) Creación de valor para los accionistas: Definición y cuantificación. España. Universia Business Review

Garcia, J. (2005). Métodos de Administración y Evaluación de Riesgos. Universidad de Chile

Lawrace, J. (2004). Principios de Administración Financiera. 10ma. Edición.

Lopez, L. y Luna, B. (2001). Valoración de empresas en la práctica. Primera edición. Mc Graw Hill. Madrid, España. (Serie McGraw-Hill de Management).

Parodi, C. (2001). El lenguaje de los proyectos. Gerencia social. Diseño, monitoreo y evaluación de proyectos sociales. Lima: Universidad del Pacífico. ISBN 9972-603-32-6.

Price Waterhouse Cooper, (2010). “Supplier Relationship Management How key suppliers drive your company’s competitive advantage”. Disponible en: https://www.pwc.nl/nl/assets/documents/pwcsupplier-relationship-management.pdf

Stern, J., (2001). Como implementar el cambio del valor agregado en la organización. Colombia. Bogotá: Grupo editorial Norma.

Published

2019-07-31

How to Cite

Cabrera-Lamarque, G., & Barvo-Zanoguera, L. M. (2019). Análisis teórico de modelos para la medición de la generación de valor económico . Vinculatégica EFAN, 5(2), 952–961. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-717