Creación de valor en las empresas a través de las prácticas de la Responsabilidad Social Empresarial
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga5.2-722Keywords:
Responsabilidad social empresarial, Creación de valor, Desempeño financieroAbstract
This article analyzes the Corporate Social Responsibility (CSR) as a way of creating value for the companies that make up the CPI of the consumer products sector are frequent in the Mexican Stock Exchange, observing the CSR actions that comply with the companies and measuring Financial performance through ROE, ROA from the period 2013 to 2017.
Downloads
References
Aldeanueva Fernández, I. (2014). Antecedentes y evolución histórica de la responsabilidad social corporativa.
Strategos, (12), 75-82. AliaRSE. (s.f.).
Aliarse por México. Recuperado el 27 de Enero de 2019, de http://aliarse.org.mx
Arca Continental. (s.f.). Recuperado el 16 de Marzo de 2019, de http://www.arcacontinental.com
Banco Mundial. (s.f.). Recuperado el 27 de Enero de 2019, de http://www.bancomundial.org
Barroso Tanocajigaira, F. G. (2008). La Responsabilidad Social Empresarial. Un estudio en cuarenta empresas de la cuidad de Mérida Yucatán. Contaduría y Administración No. 226, 73-91. DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2008.638
Bloomberg. (s.f.). Recuperado el 10 de Marzo de 2019, de http://www.bloomberg.com
Cajiga Calderón, J. F. (s.f.). Responsabilidad Social Empresarial.
De Miguel, A. L. (2011). La responsabilidad social empresarial en la pequeña y mediana empresa. Avilés: A contraviento C.B.
Escamilla Solano, S. (2012). Las politicas de responsabilidad social empresarial como método de creacion de valor. Un estudio de casos. Madrid.
FEMSA. (s.f.). Recuperado el 15 de Marzo de 2019, de http://www.femsa.com
Gitman, L. J., & Zutter, C. J. (2012). Principios de Administración Financiera. México: Pearson Educación.
Gruma. (s.f.). Recuperado el 17 de Marzo de 2019, de http://www.gruma.com
Grupo Bimbo. (s.f.). Recuperado el 18 de Marzo de 2019, de http://www.grupobimbo.com
Grupo Lala. (s.f.). Recuperado el 9 de Marzo de 2019, de http://www.lala.com.mx
Kimberly-Clark de México. (s.f.). Recuperado el 10 de Marzo de 2019, de http://www.kimberly-clark.com.mx
Lafuente, G., & Luciano, P. (2011). La gestion de los grupos de interés: una reflexión sobre los desafios a los que se enfrentan las empresas en la busqueda de la sostenibilidad empresarial. Revista de metodos cuantitativos para la economía y la empresa, 71-90.
Llamas Mendoza, A. (2017). Generación de valor social. México: IPADE Publishing.
Morales, J. A., & Abreu, M. (2014). La gestión financiera de las empresas sustentables del sector productos de consumo frecuente que cotizan en la Bolsa Mexicana de Valores. Decimo Noveno Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informatica, (págs. 1-22). México.
Perez Ruiz, A., De los Salmones, M. d., & Rodríguez del Bosque, I. (2008). Las dimensiones de la responsabilidad social de las empresas como determinantes de las intenciones de comportamiento del consumidor. Revista Asturiana de Economía, 127 - 147.
Retolaza, J. L., Rulz-Roquenl, M., & Jon, B. (2014). Cuantificación del valor social: propuesta metodológica y aplicacion al caso de Lantegi Batuak. DOI: https://doi.org/10.5569/1134-7147.55.02
Rico Belda, P. (2015). Análisis Económico-Financiero de las empresas concesionarias de automóviles en España. Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 95-111. 1028 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2241
Rodríguez Nava, A., & Venegas Martínez, F. (2010). Indicadores de rentabilidad y eficiencia operativa de la banca comercial en México. Scielo Analytics. DOI: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2010.161.18502
Romo Jimenez, A. M. (2016). Responsabilidad Social Empresarial y su evolucion en México. Congreso Nacional de Ciencias Sociales . Sonora.
Saavedra García, M. L. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial y las Finanzas. Revista Cuadernos de Administración, 39-54. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v27i46.81
Solis Gonzalez, J. L. (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Análisis Económico, 227-252.
Vázquez, J. A., & Gonzalez, D. (2009). Metodología para implementar un modelo de responsabilidad social empresarial (RSE) en la industria de la curtiembre en Colombia. Contabilidad y Negocios, 49-56. DOI: https://doi.org/10.18800/contabilidad.200902.006
Walmart. (s.f.). Walmart México y Centroamérica. Recuperado el 25 de Febrero de 2019, de http://www.walmartcentroamerica.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.