Formulación de proyectos de intervención empresarial y el pensamiento complejo en la formación tecnológica
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga5.2-763Keywords:
pensamiento complejo, proyectos de intervención, sistema de educación tecnológicaAbstract
The Superior Education System (SES) in Mexico is constituted by thirteen subsystems, including public, private, and mixed financing institutions which attend a population of 4.4 million students. The Technological Subsystem of Higher Education applies an educative model based on the development of personal skills and abilities devoted to executing pragmatical activities, that seek to mediate theory and practice. This conciliation is accomplished through the mediation between what is learned in the classrooms and the execution of practices out of the classroom at three levels of progress: subject practices, research projects, and professional residency. The present study provides information on how cognitive training influences the development of projects, which tends to be focused on a specific discipline, therefore it is proposed to consider the complexity paradigm as a methodological basis for the development of projects.
Downloads
Metrics
References
Bateson, G. (1979). Espíritu y Naturaleza. Buenos Aires: Amorrotu Editores.
Bohm, D. (1992). La Totalidad y el Orden Implicado. Barcelona: Editorial Kairós.
Colina, L. (2007). La investigación en la educación superior y su aplicabilidad social. Laurus, Vol. 13 (25), pp. 330-353.
Durkheim, E. (1986). Las Reglas del Método Sociológico. México: Fondo de Cultura Económica.
Ibarrola, M. (1985). Las Dimensiones Sociales de la Educación. México: Ediciones Caballitos.
Mendoza, J. (2018). Subsistemas de Educación Superior. Estadística básica 2006-2017. México: DGEIUNAM.
Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. México: Gedisa.
Morín, E. y Le Moigne, J. (2006). Inteligencia de la Complejidad. Epistemología y Pragmática. Cerisy: Ediciones L’aube.
OCDE (2019). Educación Superior en México. Resultados y relevancia para el mercado laboral (Evaluación y recomendaciones). Paris: OECD DOI: https://doi.org/10.1787/a93ed2b7-es
Subsecretaría de Educación Superior. (2019). Instituciones de Educación Superior. Recuperado de https://www.ses.sep.gob.mx/instituciones.html, con acceso en marzo de 2019
Tecnológico Nacional de México (2019). Normateca de la dirección de docencia e innovación educativa. Recuperado de https://www.tecnm.mx/academica/normateca-de-la-direccion-de-docencia, con acceso en marzo de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights of the work belong to the authors, however, the authors grant the journal the rights of first publication, processing, diffusion and archiving related to the literary work, through a license of patrimonial rights, within the limits established in the "Ley Federal del Derecho de Autor" in force, as well as to the interests of the journal VinculaTégica Efan and those of the Facultad de Contaduría Pública y Administración of the Universidad Autónoma de Nuevo León.