La responsabilidad social empresarial como factor de competitividad en la micro empresa mexicana
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga4.1-808Keywords:
competitividad, MIPYMES, responsabilidad social, identidadAbstract
In this document the evolution of corporate social responsibility (CSR, from its acronym here) was studied, from its original conception purely environmental until the current transformation turned into a competitive advantage that has become part of more recent theories; the object of study was constructed from different approaches, (conceptual, normative, environmental, labor) to look for the real impact in 12 micro and small companies as well as the factors that have led them to get involved in this commitment, documenting this concept as a tactic of creating value to be considered in business models, which will allow micro and small entrepreneurs to be accepted and valued in the sphere of influence
Downloads
References
Agüeros Sánchez, F., Rodríguez García, H. J., & Sandoval Cer- vantes, D. I. (2013). Academia de Ciencias Administra- tivas AC:. Recuperado de La responsabilidad social em presarial como ventaja: http://acacia.org.mx/busqueda/ pdf/03_16_Responsabilidad_Social_Empresarial.pdf
Agüeros, F., Rodríguez, H., & Sandoval, D. (2013). La Administra- ción y a Respnsabilidad Social Empresarial. Congreso Internacionl investigación en Ciencia Administrativas (236-256). Monclova: Universidad de Monclova.
Alegría, M. E. (2007). La responsabilidad social empresarial como factor de. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/ biblos/tesis/economia/tesis27.pdf
Alonso, J. (2012). La empresa en tiempos de cambio, la rsc y los negocios inclusivos. Madrid: Siglo XXI.
Angüeros, Rodríguez & Sandoval. (2008). Responsabilidad Social Empresarial como ventaja competitiva.
Bernal, H., Sanchez, R., & Calderón, L. (22 de marzo de 2018). Tu experiencia con Zitro. (A. H. Leal, Entrevistador)
Bueno, E., Cruz, I., & Duran, J. J. (2007). Economía de la empresa, análisis de las decisiones empresariales. Madrid: Pirá- mide.
CACEG. (2015). Infora anual de acciones de responsabilidad social. León: Cámara d ela industrial del Calzado del Estado de Guanajuato.
CEMEFI. (2017). Catalogo de empresas socialmente responsables. Naucalpan: Centro mexicano de filantropía.
Cestagalli Vargas, L., Téllez Olaya, H. N., & Cuevas Rodríguez, S. (2016). La responsabilidad social empresarial: una ven- taja competitiva en empresas de cobranza y call center. Recuperado de file:///C:/Users/Final/Downloads/3087- 8777-1-PB.pdf
CICEJ. (2018). Acta de la asamble general ordinaria. Guadalajara: Cámara de la Industrial del Calzado del Estado de Ja- lisco.
Dilthey, W. (1966). La hermenéutica en el pensamiento. Griot – Revista de Filosofía.
Freeman, E. (2010). Stake Holder Theory; Strategic Management; a stakeholder approach. Cambridge: Cambridge Univer- sity Press.
Gadamer, H. (1997). La historicidad de la comprensión como prin- cipio hermenéutico". Verdad y Método, 1, 331-377.
García, L. (15 de marzo de 2018). Responsabilidad social en la em- presa. (A. H. Leal, Entrevistador)
GPW. (2017). Ranking de las mejores empresas para trabajar en México y América Latina. Mexico: Grace place to work.
GPW. (2018). Informe regional de los mejores lugares para trabajar en México. Ciudad de México: Great Place To Work.
Habermas, J. (1996). Notas para una discusión(1964) Neutralidad valorativa y objetividad". La lógica de las Ciencias So- ciales (págs. 71-77). Madrid: Technos .
Hernández, R. (2018). Responsabilidad Social en Construama. (A. H. Leal, Entrevistador)
Lic. Antonio Ocaña. (2018). Gerente General. (A. Hernández, Entrevistador). Milton and Rose D. Friedman Foundation. (2006). Autobriografía
Milton Friedman. Recuperado de EUMED: http://www. eumed.net/cursecon/economistas/Friedman.htm
Montaño, H. (2016). La Responsabilidad social de las organizacio- nes en México. México: Gedisa.
Parra, P., Rascón, L., & Morales, E. (2012). Responsabilidad Social Empresaril como ventaja competitiva. Revista Académica Sin Frontera, 15, 9.
Parra Valenzuela, P., Rascón Larios, I., Espinoza Morales, D., & Caballero Gutiérrez, M. (2012). Actualización académica Sin Frontera. Recuperado de Responsabilidad social empresarial como ventaja competitiva
Poppers, K. (1977). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
Ricoeur, P. (2002). Libro primero problemática situación de Freud. México: Siglo XXI.
Rodríguez, D. C. (2018). Recuperado de https://www.ccij.org.mx/ nosotros/
Saldívar, B. (2017). Responsabilidad Social Empresarial. (A. H. Leal, Entrevistador)
Trejo, J. (2017). Responsabilidad Social en Construrama. (A. H. Leal, Entrevistador)
Treviño, M. (2018). Responsabilidad Social empresarial en su em- presa. (A. H. Leal, Entrevistador)
Universidad de San Paulo. (1999). RSE como ventaja competitiva
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.