Nivel de satisfacción mostrado en la interacción entre estudiantes de nivel superior y la plataforma Schoology en un curso de matemáticas financieras de modalidad presencial
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga5.1-890Keywords:
plataforma educativa, satisfacción, modalidad presencial, TIC, aprendizaje.Abstract
In the present article describes the satisfaction level for
upper level students when interacting with the Schoology
platform in a fase to face class of financial mathematics.
The sample is not probabilistic or directed, the study presented a quantitative, exploratory-descriptive approach.
The CUSAUF questionnaire was used as an instrument,
adapted to the needs of the research with five dimensions,
which revealed a reliability and internal consistency of
α = 0.969. To show the relationship between items, the
Pearson correlation coefficient was calculated. The elements that stood out in the results are the role of the teacher as a facilitator, the quality of the work materials,
the communication and feedback of activities in the platform. It was observed that students are willing to use this
tool in other learning units.
Downloads
References
Arguello Chávez, J. P., & Herrera Guillén, G. N. (2018). Plataformas educativas en el aprendizaje significativo (Bachelor's Thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
Bullones, M. C. (2015). Actitud de los estudiantes frente al uso de tecnologías educativas para el aprendizaje de la matemática: una visión desde los estudiantes de ingeniería de la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado”. Revista Educación en Ingeniería, 10(20), 143-153.
Cascón, J. M., del Campo, R., García, M. D., Sánchez, G., Muñoz, F. C., Manrique, A. & Santos, G. (2017). Nuevos materiales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas en las titulaciones de Economía y Empresa. Anales de Asepuma, (25), 4.
Cumpa, C., & Luis, J. (2016). Modelo didáctico B-Learning para mejorar el aprendizaje de Matemática Financiera en los estudiantes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Privado de Formación Bancaria Sede Chiclayo 2016.
Cruz, I. M., Puentes, A., & Cabero, J. (2017). La utilización de las redes sociales para la enseñanza de las matemáticas. Revista Espacios, 38(55).
Esteve, F. (2016). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, (5), 58-67.
Gómez, J. C. M., Botero, J. A. B., & Suárez, L. M. M. (2014). Evaluación de una Experiencia de Formación B-Learning en el Aprendizaje de Tecnologías de la Información y la Comunicación. Lámpsakos, (11), 59-65. DOI: https://doi.org/10.21501/21454086.1208
Gutiérrez Castillo, J. J., Cabero Almenara, J., & Estrada Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10).
Gutiérrez, C. H., & Pacheco, M. J. (2018). Satisfacción de los estudiantes en un curso propedéutico de matemáticas en e-modalidades. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 10(2), 6-19. Recuperado de: https://doi.org/10.18381/Ap.v10n2.1384 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1384
Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México. McGrawHill.
Herrera Jiménez, A. M. (2015). Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista electrónica de investigación educativa, 17(1), 1-4.
Leiva Cordero, O. & Flores Hernández, M. d. A. (2014). Análisis de Correlaciones bivariados y parciales con SPSS. En López, K. S., & González, G. T. (Eds.). Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales. Tirant Humanidades México.
Llorente Cejudo, M. D. C. (2008). Blended learning para el aprendizaje en nuevas tecnologías aplicadas a la educación un estudio de caso.
López, M. A. (2014, August). El Papel del Blended-Learning en la formación de ingenieros con Autonomía Intelectual. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2014.
Medrano, L. A., Fernández Liporance, M., & Pérez, E. (2014). Computarized assessment system for academic satisfaction (ASAS) for first-year university student.
Mendoza, L. V. (2016). Schoology & Media Scape: una combinación exitosa para apoyar el aprendizaje mediado por tecnología
Pérez, F. R., & Ramírez, M. A. (2015). Desarrollo de habilidades matemáticas en estudiantes que ingresan a la educación superior. Inventum, 10(18), 29-36. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inventum.10.18.2015.29-36
Ramos, A. M., Barlem, J. G. T., Lunardi, V. L., Barlem, E. L. D., Silveira, R. S. D., & Bordignon, S. S. (2015). Satisfaction with academic experience among undergraduate nursing students. Texto & Contexto-Enfermagem, 24(1), 187-195. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072015002870013
Roberto, H. S., Carlos, F. C., & Pilar, B. L. (2014). Metodología de la investigación. 6ª Edición.
Rodríguez, D. M. G. (2016). La innovación educativa basada en la tecnología. Revista Multi-Ensayos, 2(4), 102-106.
Sánchez Ortega, J. A., & Zegarra Pinto, O. (2017). Aplicación del Programa Virtual LMS-Schoology para mejorar el rendimiento académico del área de Investigación en estudiantes de Maestría de la Universidad Autónoma del Perú. In IV Congreso Iberoamericano de Estilos de Aprendizaje. Universidad de Piura
UNESCO, (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Chile. 257
Valderrama, I. P. V. R. P., & Gutiérrez, F. G. (2017) Una experiencia institucional con Schoology como Plataforma Virtual Educativa en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje a Nivel Superior. El Profesional de TIC y la Transdisciplinariedad Valdez, W. R., & Villarruel, J. I. B. (2017). Uso de las plataformas educativas y su impacto en la práctica pedagógica en instituciones de educación superior de San Luis Potosí. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (60), a360-a360.
Vergara-Morales, J., Valle, M. D., Díaz, A., & Pérez, M. V. (2018). Adaptación de la Escala de Satisfacción Académica en Estudiantes Universitarios Chilenos. Psicología Educativa, 24(2), 99-106. Recuperado de: https://doi.org/10.5093/psed2018a15 DOI: https://doi.org/10.5093/psed2018a15
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.